روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت چهارم
با سلام و درود خدمت دوستان و همکاران عزیز
امروز با قسمت چهارم از روش تدریس هدیه های آسمان در خدمت شما هستم، در قسمت های قبل به بخش های مقدمه، برنامه ی درسی و بخش هاییی از راهنمای استفاده از محتوای آموزشی پرداختیم. در این قسمت نیز به سومین بخش یعنی ساختار محتوای آموزشی خواهیم پرداخت. با ما باشید.
۳- ج- ساختار محتوای آموزشی هدیه های آسمان
بخش، واحد درسی و نمادهای به کار رفته در آن ها به چه معناست و کاردکرد هر یک چیست؟
بخش : وقتی تعدادی از واحدهای درسی در کنار هم، یک زنجیره مفهومی مرتبط با یکدیگر را تشکیل می دهند، یک بخش تشکیل می شود. بخش ها صرفاً به لحاظ موضوعی از یکدیگر بازشناخته می شوند.
در هدیه های آسمان هشت بخش موضوعی وجود دارد :
۱- خداشناسی (با هدف کلی آشنایی با صفات خداوند)
۲- پیامبری (آشنایی با پیامبران بزرگ خدا به ویژه پیامبر اکرم (ص))
۳- امامت (آشنایی با امامان و پیشوایان و راهنمایی بزرگ)
۴- معاد (آشنایی با تأثیر گفتار و رفتار ما در زندگی دنیا و آخرت)
۵- قرآن (آشنایی با برخی از معانی قرآنی)
۶- آداب و اخلاق (آشنایی با برخی از خلقیّات نیک و آداب اسلامی رفتار با دیگران)
۷- احکام (آشنایی با برخی از احکام ضروری دین)
۸- مراسم (آشنایی با آداب و شعائر اسلامی به ویژه اعیاد اسلامی)
واحد درسی :
اجزای اصلی و کلی محتوای آموزشی را تشکیل می دهد که شامل موارد زیر می باشد.
۱- عنوان درسی
۲- متن درس
۳- تصویر
۴- تمرین های انتهای درس
۵- تمرینات کتاب کار
این اجزا در یک نظام هم ساز شبکه ای از مفاهیم را تشکیل می دهند که اهداف را محقق می سازند.
ساختار پیمانه ای هدیه های آسمان : تدریس مستقل هر بخش، بدون نیاز به تدریس بخش های قبلی امکان پذیر است. به این ترتیب که آموزگار می تواند هم زمان با مناسبت های خاص نظیر محرّم، ماه رمضان، عید فطر یا روز مادر، روز معلم و ... درس ها را با ترتیب تازه ارائه نماید. (به جز درس های خداشناسی که ترتیب ضروری است.)
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت اول
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت دوم
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت سوم
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت چهارم
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت پنجم
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت ششم