روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت اول
با سلام خدمت دوستان و همکاران عزیز
در این قسمت قصد دارم مبنایی از روش های تدریس کتاب های مختلف را با موضوعات مختلف بررسی کرده و در اختیار شما قرار دهم. که البته با راهنمایی های شما عزیزان کامل تر نیز خواهد شد.
در این مبحث قصد دارم در چند بخش خلاصه ای از روش تدریس درس هدیه های آسمان را بیان کنم و در ادامه نیز نقص ها و راه کارهای بهتر برای تدریس این درس را بیان خواهم کرد.
۱- مقدمه
چند کلمه درباره ی هدیه های آسمان (برنامه ی درسی تعلیم و تربیت دینی دوره ی ابتدایی)
ویژگی های برنامه ی درسی تعلیم و تربیت دینی دوره ی ابتدایی عبارتند از:
اتکا بر راهنمای برنامه ی درسی
توجه به رویکردهای جدید در تعلیم و تربیت
توجه بیش تر به جنبه های عاطفی، نگرشی و نیز تأکیر بر عمل
توجه به توانایی ها و محدودیت های رشد شناختی
توجه بیش از پیش به زبان کودک
ایجاد فرصت یادگیری و امکان تفکر و فعالیت بیش تر برای دانش آموز
تهیه ی کتاب کار دانش آموز
تغییر اساسی در نظام ارزشیابی
توجه به هنر، برای ترسیم چهره ی زیبای الگوهای دینی
متن کامل مقدمه با توضیحات کامل در مورد هر یک از این ویژگی ها به زودی در ادامه مطلب قرار خواهد گرفت...
۲- برنامه ی درسی
ابتدا باید به اصول حاکم بر برنامه تعلیم و تربیت دینی در دوره ی ابتدایی پرداخت،
سه اصل مهم،
۱- فرایند محوری
ایجاد شرایط مساعد برای رشد تفکر دینی شاگرد، به این ترتیب که آشنایی با معارف دینی، هدف میانی، زیستن دینی انسان، هدف اصلی خواهد بود. چون مسائل زندگی نامحدود است بنابراین دانش آموزان باید چگونگی یادگرفتن را آموخته باشند، تا در مواجهه با مسائل جدید راه حل مناسب آن را پیدا کنند.
۲- دانش آموز محوری
کودکان از نظر آگاهی، ویژگی های شخصی، قابلیت ها و توانایی ها، علایق و امیالی که کسب کرده اند با هم فرق دارند؛ بنابراین نباید آن ها را تحت آموزش و پرورشی کاملن یکسان قرار داد.
۳- تأکید بر تفکر و ردّ رویکرد ذهن گرا (انبوه سازی مفاهیم دینی در ذهن دانش آموزان)
دانش آموز باید مفاهیم و موضوعات را به نحوی ادراک کند که قابلیت کاربرد در انتقال به زندگی روزمره را داشته باشد.در ابن رویکرد دانش آموز نباید منفعل و پذیرنده محض در نظر گرفته شود؛ چرا که این نگاه آن ها را از ایفای نقش خلاق در تحلیل و ایجاد موضوعات یا در قضاوت ها و تصمیم گیری ها باز می دارد.
برخی اصول دیگر مورد توجه در برنامه،
- تلاش برای پرورش حس زیبایی شناختی کودکان و بهره گیری از هنر های جذاب برای دانش آموزان این دوره.
- استفاده از بیان غیر مستقیم در آموزش مفاهیم (به ویژه در مسائل اخلاقی).
- تلاش برای فراهم کردن زمینه های مناسب، به منظور استنباط و نتیجه گیری خود دانش آموزان از مطالب و موضوعات و پرهیز از انباشته کردن ذهن آن ها از مفاهیم و اطلاعات دینی
- ترسیم چهره ی واقعی، صمیمی و قابل تحقق از شخصیت، رفتار و زندگی پیامبر اسلام (ص) و معصومین (ع)
- تلاش برای ایجاد امید، شادی و نشاط به هنگام ارائه ی آموزش های دینی و پرهیز از ایجاد اضطراب و صدمات روحی و روانی بچه ها
ادامه دارد...
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت اول
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت دوم
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت سوم
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت چهارم
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت پنجم
روش تدریس هدیه های آسمان - قسمت ششم