اختلال دیکته نویسی و درمان آن
آیا مشکل دانش آموز به این خاطر است که سرزنش، تحقیر و مؤاخذه نشده است؟
انواع اشتباهاتی که کودک در درس دیکته دارد همه از یک نوع و یک سنخ نیستند ، تا با یک روش همهی آن اشتباهات را از بین برد.
ابتدا باید از هوش طبیعی بچه مطمئن بود. بعد غلطهای دیکته های او را دسته بندی کرد و نوع غلطها را با توجه به جدول جدا کرد که غلطها از کدام سنخ هستند و بعد به روش آموزشی مخصوص به هر نوع غلط روی آورد.
انواع غلط ها
وارونه یا قرینه نویسی
مشکل در تمییز دیداری
ناکافی بودن دقت
غلطهای مربوط به حافظه ی توالی دیداری
کم بودن حافظه ی دیداری
ناکافی بودن حساسیت شنیداری
مشکلات آموزشی
در این مبحث به درمان نارسانویسی خواهیم پرداخت.
برای همراهی با ما و مطالعه درمان های نارسا نویسی به ادامه مطلب مراجعه نمایید...
درمان نارسانویسی
در درمان نارسا باید نوع خطای نارسا نویسی را مشخص کرد و سپس علت یا علل آن خطاها را شناخت و به ترمیم و درمان پرداخت ...
خطاها و علل نارسانویسی :
علل نقص
1- کج نویسی بیش از حد الف: بسیار نزدیک بودن بازو به بدن
ب: بسیار سفت گرفتن شصت
ج: دور بودن خیلی زیاد نوک قلم از انگشتان
د: صحیح نبودن جهت کاغذ
ه: درست نبودن جهت حرکت قلم
2- راست نویسی بیش ازحد الف: بسیار دور بودن بازو از بدن
ب: بسیار نزدیک بودن انگشتان به سر قلم
ج: هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه
د: ناصحیح بودن جهت کاغذ
3- پرفشار نوشتن الف : فشار روان بیش از حد انگشت سبابه
ب: استفاده از قلم نامناسب
ج: نازک بودن بیش از حد قلم
4- کم رنگ نویسی بیش از حد الف: بیش از حد اوریب یا راست نگه داشتن قلم
ب: چرخش نوک قلم به یک سمت
ج: قطر بیش از حد قلم
5- زاویه دار نویسی بیش از حد الف: سفت بودن بیش از حد شست
ب : بیش از حد شل نگه داشتن قلم
ج : حرکت بیش از حد کند قلم
6- نامرتب نویسی بیش از حد الف: نبودن آزادی حرکت
ب : حرکت بیش از حد کند دست
ج: محکم گرفتن قلم
د: نادرست یا ناراحت بودن وضعیت
7- فاصله گذاری بیش از حد الف: پیشرفت بیش از حد سریع قلم به سمت چپ
ب : حرکت بیش از حد و سریع جانبی
برای ترمیم و درمان نارسا نویسی باید اقدامات زیر را انجام داد:
در اختیار قرار دادن یک روان نویس برای کشیدن خطوط به دلخواه
یک وایت برد قابل و کوچک در اختیار کودک برای ترسیم نقاشی
قرار دادن یک گچ خوب در اختیار کودک بر نوشتن روی تخته سیاه
اصلاح وضعیت نشستن کودک در هنگام انجام تکالیف
قرار دادن کاغذ یا دفتر کودک بطور تقریباً راست یعنی حدود 15
اصلاح نحوه ی مداد دست گرفتن کودک
استفاده از مدادهای باریک و با قطر کم برای کودکانی که انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست آنان ضعیف است.
فعالیتهای پیشنهادی برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست
الف. استفاده از خمیر بازی و ساختن اشکال مختلف
ب. مچاله کردن روزنامه یا کاغذ باطله توسط دست
ت. باز و بسته کردن ، زیپ ، دکمه ی لباس و بند کفش
ث. حرکت انگشتان دست وقتی شما اشاره می کنید توسط کودک
ج. رسم خطوط بوسیله چوب روی ماسه یا شن
چ. باز و بسته کردن قفل – پیچ و مهره
ح. بازی با گل رس و درست کردن وسایل مختلف
8. رسم یک خط توسط کودک بین خطوط موازی ( آزمون فراستیک
9. کامل کردن شکلهای نقطه چین
10. رسم اشکال توسط انگشت آغشته به رنگ
11. پر کردن و کامل کردن اشکال هندسی نقطه چین
12. نوشتن کلمات و حروف ناقص و کامل کردن آنها توسط حروف
13. نوشتن کودک بین دو خط موازی
تقویت هماهنگی چشم و دست
1 – برای تقویت هماهنگی چشم و دست باید ابتدا از غلبه طرفی سمت چپ 1 راست کودک مطمئن شد.
برای ایجاد غلبه ی طرفی و تشخیص سمت راست یا چپ کودک این تمرینات انجام می شود
الف- شوت کردن توپ از فاصله دو یا سه متری توسط کودک و یادداشت پای غالب
ب – نگاه کردن کودک از سوراخ یک کاغذ یا یک لوله و یادداشت چشم مورد استفاده
پ- استفاده از ساعت و شنیدن صدای ساعت توسط کودک و یادداشت گوش برتر
ت- استفاده از نخ و سوزن و یادداشت دست غالب که کودک از آن استفاده کرده است.
اگر کودک برتری اندامهای راست یا چپ داشت تمرین های مربوط به هماهنگی چشم و دست را شروع می کنیم.
اما اگر کودک از سه اندام راست و یک اندام چپ استفاده می کند با انجام تمرینات گفته شده سعی می کنیم که کودک از آن اندام چپ کمتر استفاده کند.
ااما اگر از دو اندام چپ و دو اندام راست استفاده کرد، برتری را به طرفی می دهیم که دست وی در آن طرف قرار دارد.
* لازم به یادآوری است که عدم برتری جانبی ، همیشه و به طور حتم مشکل ساز نیست. اما وجود برتری جانبی می تواند کارایی فرد را افزایش دهد.
فعالیتهای مربوط به تقویت هماهنگی چشم و دست
الف- انداختن توپ در حلقه ی مینی بسکت
ب – ماهیگیری با استفاه از نوعی اسباب بازی
پ- کوبیدن میخ
ت- تیراندازی با تفنگهای پلاستیکی
ث- انداختن توپ چسبناک به سوی هدف
ج- انداختن حلقه ی پلاستیکی دور میله ی ثابت
چ- بازی با توپ و راکت
تمام این تمرینات باید در فضایی پرشور و شوق باشد و بعد از هر موفقیت یک تقویت کننده نیز ارائه شود.
اگر مشکل دانش آموز با این تمرینات برطرف نشد مربی باید علل نارسانویسی را بداند و به اصلاح آن مشکل بپردازد.
علل مهم نارسا نویسی
عدم مهارتهای پایه ای مانند چرخاندن ، فشار دادن ، گرفتن و امثال آن
عدم رشد مهارتها و هماهنگی های حرکتی و حرکتهای ظریف ، که برای نوشتن لازم هستند.
عدم حرکت مناسب انگشتان
عدم هماهنگی چشم و دست
فاصله ی نامناسب سر کودک با کاغذ به هنگام نوشتن
استفاده از میز و صندلی نامناسب
بی قراری و پرتحرکی
عدم هماهنگی کلی بدن
خطا در ادراک دیداری واژه ها
عدم یادگیری مفاهیم پایه ای مانند : بالا ، پایین ، زیر ، رو
فقر نارسایی آموزشی
با آرزوی موفقیت و شادکامی برای تمامی دوستانی که در راه آموزش قدم برمیدارند...
مدیریت گروه و وب سایت آموزشی ساغر - احمد فرقدان