وب سایت آموزشی ساغر

ارائه کننده مطالب آموزشی دوره های دوم دبستان و اول متوسطه

'گروه آموزشي ساغر

کمک آموزشی معلمان

وب سایت آموزشی ساغر

وب سایت آموزشی ساغر


جست و جو در مطالب سایت...

سامانه پیامکی ساغر


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


نمونه سوالات درس به درس ششم


آدینه ششم


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


تولیدات چند رسانه ای گروه آموزشی ساغر


«دانلود کتاب های الکترونیکی»

کتاب های الکترونیکی


فصل نامه آموزشی ساغر شماره یکم تابستان 93

ویژه نامه ساغر


 کیوسک روزنامه


تبلیغات

طراحی و تولید تم تولد شادن


گروه طراحی و تولید شادن


مدیریت سایت

تحلیل محتوا

مدیریت وب سایت آموزشی ساغر

احمد فرقـــدان


تماس با ما


نظرسنجی
فروشگاه آموزشی ساغر

به وب سایت آموزشی ساغر خوش آمدید


کتاب 32 هفته ساغر


اختلال دیکته نویسی و درمان آن

آیا مشکل دانش آموز به این خاطر است که سرزنش، تحقیر و مؤاخذه نشده است؟

انواع اشتباهاتی که کودک در درس دیکته دارد همه از یک نوع و یک سنخ نیستند ، تا با یک روش همه­ی آن اشتباهات را از بین برد.

ابتدا باید از هوش طبیعی بچه مطمئن بود. بعد غلطهای دیکته های او را دسته بندی کرد و نوع غلطها را با توجه به جدول جدا کرد که غلطها از کدام سنخ هستند و بعد به روش آموزشی مخصوص به هر نوع غلط روی آورد.

 

انواع غلط­ ها

وارونه یا قرینه نویسی

مشکل در تمییز دیداری

ناکافی بودن دقت

غلط­های مربوط به حافظه ی توالی دیداری

کم بودن حافظه ی دیداری

ناکافی بودن حساسیت شنیداری

مشکلات آموزشی

 

در این مبحث به درمان نارسانویسی خواهیم پرداخت.

برای همراهی با ما و مطالعه درمان های نارسا نویسی به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

درمان نارسانویسی

در درمان نارسا باید نوع خطای نارسا نویسی را مشخص کرد و سپس علت یا علل آن خطاها را شناخت و به ترمیم و درمان پرداخت ...

 

خطاها و علل نارسانویسی :

 

علل نقص

1- کج نویسی بیش از حد الفبسیار نزدیک بودن بازو به بدن

ببسیار سفت گرفتن شصت

جدور بودن خیلی زیاد نوک قلم از انگشتان

دصحیح نبودن جهت کاغذ

هدرست نبودن جهت حرکت قلم

2- راست نویسی بیش ازحد الفبسیار دور بودن بازو از بدن

ببسیار نزدیک بودن انگشتان به سر قلم

جهدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه

دناصحیح بودن جهت کاغذ

3- پرفشار نوشتن الف فشار روان بیش از حد انگشت سبابه

باستفاده از قلم نامناسب

جنازک بودن بیش از حد قلم

4- کم رنگ نویسی بیش از حد الفبیش از حد اوریب یا راست نگه داشتن قلم

بچرخش نوک قلم به یک سمت

جقطر بیش از حد قلم

5- زاویه دار نویسی بیش از حد الفسفت بودن بیش از حد شست

ب بیش از حد شل نگه داشتن قلم

ج حرکت بیش از حد کند قلم

6- نامرتب نویسی بیش از حد الفنبودن آزادی حرکت

ب حرکت بیش از حد کند دست

جمحکم گرفتن قلم

دنادرست یا ناراحت بودن وضعیت

7- فاصله گذاری بیش از حد الفپیشرفت بیش از حد سریع قلم به سمت چپ

ب حرکت بیش از حد و سریع جانبی

برای ترمیم و درمان نارسا نویسی باید اقدامات زیر را انجام داد:

در اختیار قرار دادن یک روان نویس برای کشیدن خطوط به دلخواه

یک وایت برد قابل و کوچک در اختیار کودک برای ترسیم نقاشی

قرار دادن یک گچ خوب در اختیار کودک بر نوشتن روی تخته سیاه

اصلاح وضعیت نشستن کودک در هنگام انجام تکالیف

قرار دادن کاغذ یا دفتر کودک بطور تقریباً راست یعنی حدود 15

اصلاح نحوه ی مداد دست گرفتن کودک

استفاده از مدادهای باریک و با قطر کم برای کودکانی که انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست آنان ضعیف است.

فعالیتهای پیشنهادی برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست

الفاستفاده از خمیر بازی و ساختن اشکال مختلف

بمچاله کردن روزنامه یا کاغذ باطله توسط دست

تباز و بسته کردن ، زیپ ، دکمه ی لباس و بند کفش

ثحرکت انگشتان دست وقتی شما اشاره می کنید توسط کودک

جرسم خطوط بوسیله چوب روی ماسه یا شن

چباز و بسته کردن قفل – پیچ و مهره

حبازی با گل رس و درست کردن وسایل مختلف

8. رسم یک خط توسط کودک بین خطوط موازی آزمون فراستیک

9. کامل کردن شکلهای نقطه چین

10. رسم اشکال توسط انگشت آغشته به رنگ

11. پر کردن و کامل کردن اشکال هندسی نقطه چین

12. نوشتن کلمات و حروف ناقص و کامل کردن آنها توسط حروف

13. نوشتن کودک بین دو خط موازی

تقویت هماهنگی چشم و دست

1 – برای تقویت هماهنگی چشم و دست باید ابتدا از غلبه طرفی سمت چپ راست کودک مطمئن شد.

برای ایجاد غلبه ی طرفی و تشخیص سمت راست یا چپ کودک این تمرینات انجام می شود

الفشوت کردن توپ از فاصله دو یا سه متری توسط کودک و یادداشت پای غالب

ب – نگاه کردن کودک از سوراخ یک کاغذ یا یک لوله و یادداشت چشم مورد استفاده

پاستفاده از ساعت و شنیدن صدای ساعت توسط کودک و یادداشت گوش برتر

تاستفاده از نخ و سوزن و یادداشت دست غالب که کودک از آن استفاده کرده است.

اگر کودک برتری اندامهای راست یا چپ داشت تمرین های مربوط به هماهنگی چشم و دست را شروع می کنیم.

اما اگر کودک از سه اندام راست و یک اندام چپ استفاده می کند با انجام تمرینات گفته شده سعی می کنیم که کودک از آن اندام چپ کمتر استفاده کند.

ااما اگر از دو اندام چپ و دو اندام راست استفاده کرد، برتری را به طرفی می دهیم که دست وی در آن طرف قرار دارد.

لازم به یادآوری است که عدم برتری جانبی ، همیشه و به طور حتم مشکل ساز نیستاما وجود برتری جانبی می تواند کارایی فرد را افزایش دهد.

فعالیتهای مربوط به تقویت هماهنگی چشم و دست

الفانداختن توپ در حلقه ی مینی بسکت

ب – ماهیگیری با استفاه از نوعی اسباب بازی

پکوبیدن میخ

تتیراندازی با تفنگهای پلاستیکی

ثانداختن توپ چسبناک به سوی هدف

جانداختن حلقه ی پلاستیکی دور میله ی ثابت

چبازی با توپ و راکت

تمام این تمرینات باید در فضایی پرشور و شوق باشد و بعد از هر موفقیت یک تقویت کننده نیز ارائه شود.

اگر مشکل دانش آموز با این تمرینات برطرف نشد مربی باید علل نارسانویسی را بداند و به اصلاح آن مشکل بپردازد.

علل مهم نارسا نویسی

عدم مهارتهای پایه ای مانند چرخاندن ، فشار دادن ، گرفتن و امثال آن

عدم رشد مهارتها و هماهنگی های حرکتی و حرکتهای ظریف ، که برای نوشتن لازم هستند.

عدم حرکت مناسب انگشتان

عدم هماهنگی چشم و دست

فاصله ی نامناسب سر کودک با کاغذ به هنگام نوشتن

استفاده از میز و صندلی نامناسب

بی قراری و پرتحرکی

عدم هماهنگی کلی بدن

خطا در ادراک دیداری واژه ها

عدم یادگیری مفاهیم پایه ای مانند بالا ، پایین ، زیر ، رو

فقر نارسایی آموزشی

با آرزوی موفقیت و شادکامی برای تمامی دوستانی که در راه آموزش قدم برمی­دارند...

مدیریت گروه و وب سایت آموزشی ساغر - احمد فرقدان

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ساغر جام معرفت است در مسیر دانایی...
گروه آموزشی ساغر در خرداد ماه سال 92 کار خود را با شعار «یاد بگیریم و یاد بدهیم» آغاز کرد تا با تلاش و کوشش در راه آموزش و پرورشِ استعدادهای درونی میهن عزیزمان ایران، سهمی داشته باشد.
مدیریت گروه آموزشی ساغر - احمد فرقدان
ایمیل ها:
Sagharedu@yahoo.com
Sagharedu@gmail.com
شماره تماس:
0265 094 0912
0597 331 0935
شماره سامانه پیامکی:
9350 5410 5000

ابزار هدایت به بالای صفحه

پشتیبانی