وب سایت آموزشی ساغر

ارائه کننده مطالب آموزشی دوره های دوم دبستان و اول متوسطه

'گروه آموزشي ساغر

کمک آموزشی معلمان

وب سایت آموزشی ساغر

وب سایت آموزشی ساغر

نمایشگاه کتاب ساوه

نمایشگاه کتاب ساوه

جست و جو در مطالب سایت...

سامانه پیامکی ساغر


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


نمونه سوالات درس به درس ششم


آدینه ششم


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


تولیدات چند رسانه ای گروه آموزشی ساغر


«دانلود کتاب های الکترونیکی»

کتاب های الکترونیکی


فصل نامه آموزشی ساغر شماره یکم تابستان 93

ویژه نامه ساغر


 کیوسک روزنامه


تبلیغات

طراحی و تولید تم تولد شادن


گروه طراحی و تولید شادن


مدیریت سایت

تحلیل محتوا

مدیریت وب سایت آموزشی ساغر

احمد فرقـــدان


تماس با ما


نظرسنجی
فروشگاه آموزشی ساغر
طبقه بندی موضوعی

به وب سایت آموزشی ساغر خوش آمدید


کتاب 32 هفته ساغر


۰۸ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۲۳

فلسفه تکنولوژی آموزشی چیست؟

  تفاوت میان سنت های قاره ای و تحلیلی در فلسفه تکنولوژی نیز دیده می شود. در آغاز پیدایش فلسفه تکنولوژی وتاثیرات جامعه بر تکنولوژی، اکثرنویسندگان درباره تاثیرات اجتماعی تکنولوژی و تاثیرات جامعه بر تکنولوژی می نگاشتند. این نحوه تامل راکه بررابطه میان تکنولوژی و بافت اجتماعی آن متمرکز است، می توان فلسفه « درباره » تکنولوژی نامید. میچام اصطلاح « فلسفه علوم انسانی تکنولوژی»  را برای این دسته به کار می برد. فیلسوفانی که در این مقوله جای می گیرند، اغلب دارای پیشینه مهندسی یا علوم طبیعی نبودند. بسیاری از آنها فیلسوف محض بودند. شاید همین امر نشان میدهد که چرا آنان چندان درباره ماهیت تکنولوژی نینیشیده اند، بلکه بیشتر درباره تاثیرات آن بر فرهنگ و جامعه تامل کرده اند: آنها ازتخصص لازم برای داشتن چنین تاملاتی برخوردار نبودند. اگرچه این امر لزوما ناشی از رویکرد علوم انسانی نیست، اما مولفان این مقوله به نوعی تمایل دارند تا بر تاثیرات منفی تکنولوژی بر جامعه متمرکز شوند واغلب به ما هشدار دهند که مراقب باشیم. پس نحوه دیگر تامل در باب تکنولوژی، یعنی « فلسفه ی تکنولوژی» ، با این خصوصیت شناخته می شود که سعی دارد خود تکنولوژی را توصیف کند.

در این حوزه ما شاهد فیلسوفانی هستیم که برخی از آنان هم پیشینه فلسفی و هم سابقه مهندسی دارند. چنین تلفیقی زیاد هم اتفاق نمی افتد، وشاید دلیل این امر که نوع دوم تامل درباره تکنولوژی دیرتر وآهسته تر از نوع اول _ که در بالا ذکر شد_ پدیدار شده است، همین باشد.

میچام اصطلاح « فلسفه مهندسی تکنولوژی» را درباره دسته دوم به کار می برد. فیلسوفان این دسته، درمقایسه با همکارانش در « فلسفه علوم انسانی تکنولوژی» ، تمایل کمتری به نقادی تکنولوژی دارند، هرچنداین نکته هم با پیشینه مهندسی این دسته از فلاسفه مرتبط نیست. دراین مسیر، ما شاهد چیزی هستیم که چرخش تجربی در فلسفه تکنولوژی خوانده می شود. این اصطلاح به علاقه برخی فلاسفه به این امراشاره دارد که برنامه فلسفی شان رابه شکلی تنظیم کنندکه دست کم تاحدی معطوف به فرآیندعملی تکنولوژی باشد. عقیده برآن است که این کاربه بسط مفاهیم وایده های متناسب در فلسفه کمک می کند.

 این موضوع فلسفه را به علمی تجربی بدل نمی کند (فیلسوفان هنوز هم آزادند تا اضهاراتی داشته باشند بدون ارتباط مستقیم باعمل)، امادر عین حال فلاسفه را به بسط ایده هایی بر می انگیزد که برای اهل عمل بامعناست. در حوزه آموزش نیز، این چرخش تجربی جالب توجه است. در آموزش، ما مایلیم تکنولوژی را آن چنان که  به کارگرفته می شود، آموزش دهیم. در این مسیر، فلسفه ای که هیچ ارتباطی با عمل ندارد درمقایسه با فلسفه ای که آنچه رادرعمل رخ می دهد به طور جدی لحاظ می کند، چندان سودمند نخواهد بود.  

افزون بر این، آنچه به مثابه ویژگی کلی فلسفه در فلسفه تکنولوژِی نمایان است، تمایز میان حوزه های هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی، متافیزیک (و غایت شناسی) واخلاق است. کارل میچام در مطالعه وبررسی خود درباره شکل گیری حوزه فلسفه تکنولوژی، چهار رویکرد عمده را تشخیص داده است. به نظر وی، تامل در باب تکنولوژی به مثابه اشیا، به عنوان شناخت، به منزله کنش ها و درحکم اراده.

در نحوه نخست، عمدتا ملاحضاتی هستی شناسانه را می یابیم. بدین ترتیب، فلاسفه در جست وجو ذات مصنوعات تکنولوژیکی هستند.

طبیعتا در مورد دوم، یعنی تکنولوژی به عنوان شناخت، می توان منتظر مطالعات معرفت شناسانه بود. از منظر افعال و کنش ها، روش شناسی حوزه ای ازفلسفه است که مورد توجه قرار می گیرد و در رویکرد مربوط به اراده، ملاحظات غایت انگارانه، اخلاقی، وزیبا شناختی به چشم می خورند.

منبع:

آموزش درباره تکنولوژی (درآمدی بر فلسفه تکنولوژی برای غیر فیلسوفان)، نویسنده: مارک جی. دووریس ، مترجمان: مصطفی تقوی، محبوبه مرشدیان، انتشارات دانشکده صدا وسیما، سال 1389

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ساغر جام معرفت است در مسیر دانایی...
گروه آموزشی ساغر در خرداد ماه سال 92 کار خود را با شعار «یاد بگیریم و یاد بدهیم» آغاز کرد تا با تلاش و کوشش در راه آموزش و پرورشِ استعدادهای درونی میهن عزیزمان ایران، سهمی داشته باشد.
مدیریت گروه آموزشی ساغر - احمد فرقدان
ایمیل ها:
Sagharedu@yahoo.com
Sagharedu@gmail.com
شماره تماس:
0265 094 0912
0597 331 0935
شماره سامانه پیامکی:
9350 5410 5000

ابزار هدایت به بالای صفحه

پشتیبانی