وب سایت آموزشی ساغر

ارائه کننده مطالب آموزشی دوره های دوم دبستان و اول متوسطه

'گروه آموزشي ساغر


'گروه آموزشي ساغر






جست و جو در مطالب سایت...

سامانه پیامکی ساغر


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


نمونه سوالات درس به درس ششم


نمونه سوالات درس به درس ششم


آدینه ششم


صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر

صفحه تلگرام گروه آموزشی ساغر


تولیدات چند رسانه ای گروه آموزشی ساغر


«دانلود کتاب های الکترونیکی»

کتاب های الکترونیکی


فصل نامه آموزشی ساغر شماره یکم تابستان 93

ویژه نامه ساغر


 کیوسک روزنامه


تبلیغات

طراحی و تولید تم تولد شادن


گروه طراحی و تولید شادن


مدیریت سایت

تحلیل محتوا

مدیریت وب سایت آموزشی ساغر

احمد فرقـــدان



نظرسنجی
فروشگاه آموزشی ساغر
آخرین نظرات
  • ۲۵ تیر ۹۸، ۱۴:۳۶ - مهران
    ممنون

به وب سایت آموزشی ساغر خوش آمدید



۵۶ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

«آموزش چندپایه فرصت یادگیری برای همه»

مقدمه

        آموزش و پرورش یک حق عمومی است و هر کودکی حق دارد که از آموزش بهره مند گردد. لذا ایجاد کلاس های چندپایه فرصت یادگیری برای بسیاری از کودکان مناطق روستایی و عشایری را فراهم می سازد.

        توسعه مدارس با کلاس های چندپایه بنابه دلایلی همچون کاهش جمعیت دانش آموزی، موقعیت جغرافیایی و ... اجتناب ناپذیر است. کلاس های چندپایه بعنوان ابزاری جهت خدمت به انسان های محروم و مراکزی جهت ایجاد آگاهی اجتماعی، پیشرفت اقتصادی و ... به شمار می آید. تدریس کلاس های چندپایه یکی از روش های آموزشی است که می تواند نیازهایی بسیاری از واجب التعلیم را در مناطق محروم تامین نماید.

        نگاههای مختلفی به کلاس های درسی چندپایه وجود دارد. برخی این کلاس ها را جزو معضلات آموزشی می دانند. برخی دیگر وجود این کلاس ها را به مثابه فرصتی برای یک عمل آموزشی و پرورشی بهینه به شمار می آورند.

        بررسی ها و تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که میان دانش آموزان کلاس های چندپایه و دانش آموزان کلاس های تک پایه از حیث توانایی شناختی تفاوت معنی داری وجود ندارد. افزون بر این دانش آموزان کلاس های چندپایه نسبت به دانش آموزان کلاس های تک پایه از نظر رشد اجتماعی، سازگاری محیطی، بیان عواطف، روحیه همکاری، بهداشت روانی، پختگی رفتار و ... برتری نشان می دهند.

        تدریس در کلاس های درس چندپایه و دانشِ آموزی در این کلاس ها، تجارب فراوانی به بار می آورد. تجارب برآمده از کلاس های درس چندپایه برای معلمان، افزایش توانایی حرفه ای و دلبستگی به دانش آموزان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۳۶
احمد فرقدان

برنامه آزمون های تستی و تشریحی پایه ششم در تابستان 94 

 

برای دریافت سوالات امتحانی بر روی کلمه دریافت در مقابل قسمت آزمون های تشریحی

و برای دریافت سوالات تستی بر روی کلمه دریافت در مقابل آزمون های تستی کلیک نمایید.

برنامه نمونه سوالات امتحانی و تستی پایه ششم در تابستان 94

مرحله محتوا زمان نوع آزمون پرسشنامه پاسخنامه

مقدماتی

کل کتاب های درسی پنجم

تشریحی

دریافت

تستی

دریافت

اول

یک چهارم کتاب های ششم 8 مرداد

تشریحی

دریافت
15 مرداد

تستی

دریافت

دوم

نصف کتاب های درسی ششم 22 مرداد

تشریحی

دریافت
29 مرداد

تستی

سوم

سه چهارم کتاب های ششم 5 شهریور

تشریحی

12 شهریور

تستی

چهارم

کل کتاب های درسی ششم 19 شهریور

تشریحی

26 شهریور

تستی

دانلود آزمون های پیشرفت تحصیلی ساغر

 

 

 

مدیریت گروه و وب سایت آموزشی ساغر - احمد فرقدان

 

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۴ ، ۲۱:۱۳
احمد فرقدان
 
این مطلب بروز خواهد بود و با گذشت زمان کامل تر خواهد شد
برای دریافت هر مطلب بر روی کلمه دریافت در مقابل آن کلیک نمایید
 

درسنامه و سوالات درس به درس آموزشی ریاضی هفتم

 نام فصل درسنامه آموزشی سوالات تشریحی سوالات تستی
پرسشنامه پاسخنامه پرسشنامه پاسخنامه
1 راهبردهای حل مسئله  دریافت  دریافت      
عددهای صحیح          
3 جبر و معادله          
هندسه و استدلال          
5 شمارنده ها و اعداد اول          
سطح و حجم          
توان و جذر          
8 بردار و مختصات
9 آمار و احتمال

 

 

 'گروه آموزشی ساغر

مدیریت گروه و وب سایت آموزشی ساغر - احمد فرقدان

 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۴ ، ۲۰:۳۹
احمد فرقدان

نحوه برخورد معلم‌ با دانش آموز تک فرزند

قبل از اینکه به رابطه معلم‌ها با دانش آموزان تک فرزند بپردازیم اجازه بدهید مقداری درباره دنیای این کودکان قبل از مدرسه بگوییم و در واقع رفتار آنان را شرح دهیم.

 

این کودکان کسی را ندارند تا با او رقابت یا بازی و دعوا کنند. آن‌ها دوست و همدمی در منزل ندارند، بنابراین برخی از احساسات را تجربه نمی‌کنند و فرصتی برای کنترل و مدیریت آن‌ها نخواهند داشت. تک فرزندها به والدین وابستگی شدید دارند و حتی احتمال دارد بر اثر نزدیکی بیش از اندازه به آنان، توانایی برقراری ارتباط با همسالانشان را از دست بدهند. یکی یک دانه بودنشان باعث می‌شود توجه پدر و مادر کاملاً به آن‌ها معطوف شود، در این خانواده‌ها حکم، حکم تک فرزند است، آنان از والدین خود تقلید و همچون بزرگسالان رفتار می‌کنند. کودکان خانواده‌های تک فرزند معمولاً بلوغ زودرس دارند؛ به دیگر سخن این بچه‌ها دنیای کودکی بسیار کوتاهی دارند و خیلی زود گرفتار مشکلات بزرگترها می‌شوند.

 

شروع دنیای جدید

حالا این کودک به سنی رسیده است که باید وارد مدرسه شود. روز اول مدرسه برای این بچه‌ها روز بسیار سختی است این کودکان تنها که وابستگی شدید به والدین دارند باید چند ساعتی از خانواده جدا شوند و دنیای جدید را تجربه کنند؛ البته کار معلم‌ها نیز از همین روز شروع می‌شود.

توجه کنید در گذشته به دلیل اینکه هر خانواده چند فرزند داشت، کودکان به راحتی در میان اجتماعات همسال خود آمیخته و با محیط‌ها، افراد و ... آشنا می‌شدند، بنابراین در ارتباط با محیط جدید مشکلی نداشتند و به سرعت با محیط مدرسه به سازگاری می‌رسیدند.

آنان هنگام پا گذاشتن به مدرسه تا حدود زیادی با محیط مدرسه آشنا بودند چون خواهر و برادرهای بزرگترشان بارها از این محیط برایشان سخن می‌گفتند. حتماً در ذهن خود شما هست زمانی که فرزند بزرگتر مشغول انجام تکالیفش می‌شد کوچک‌ترها به تقلید از او می‌پرداختند.

نحوه برخورد معلم‌ با دانش آموز تک فرزند

اما شرایط زندگی امروز به گونه‌ای است که اکثر دانش آموزان تک فرزند آمادگی لازم را برای برقرار کردن ارتباط با محیط خارج از منزل به دست نمی‌آورند و این بچه‌ها با اکثر محیط‌های اجتماعی بیگانه هستند. آنان در برقراری ارتباط با دیگران بسیار ضعیف عمل می‌کنند و پر استرس هستند. این مسئله می‌تواند مشکلاتی مانند نگرانی در کودک، امتناع از رفتن به مدرسه یا فرار از مدرسه و نیز مجبور کردن والدین برای ماندن در کنار وی در محیط مدرسه را به دنبال داشته باشد.

 

تک فرزندها معمولاً دیر یاد می‌گیرند که چطور باید با کودکی دیگر ارتباط برقرار سازند، چطور مشاجره‌ای را بین خود و دیگران مدیریت کنند، با چه روشی بر سر موضوعی به تفاهم برسند و حتی در مواردی از خواسته خود به خاطر دیگری بگذرند. آن وقت این معلم است که می‌تواند به آنان کمک کند.

 

اولین برخورد

 

نحوه برخورد معلم‌ با دانش آموز تک فرزند

اولین دیدارهای معلم و تک فرزندها در کلاس درس نقش تعیین‌کننده دارد، در اولین ارتباط چنین دانش آموزانی با معلم برداشتی از شخصیت معلم در آنان به وجود می‌آید. اگر در این روزهای اولیـه کودک از معلم بترسد و یا احساس آرامش نکند، ذهنیت او نسبت به معلم و مدرسه وی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و تا آخر سال تلاش‌های معلم را بی‌ثمر یا کم ثمر می‌کند. اگر کودک بعد از ورود به کلاس درس با چهره خندان و مهربان معلم روبرو شود که به استقبال او می‌آید و به آرامی او را دعوت به نشستن در کلاس می‌کند، در واقع معلم خود را خوش خلق بیابد بسیاری از نگرانی‌ها و بی‌قراری‌هایش از بین خواهد رفت.

 

بنابراین معلم‌ها باید قبل از جضور در کلاس ضمن مطالعه پرونده تک تک دانش آموزان؛ مطالعاتی درباره تک فرزندها داشته باشند و اطلاعاتی جمع آوری کنند. هرچه یافته‌های شما درباره این بچه‌ها بیشتر باشد، بیشتر می‌توانید در محیط مدرسه به آن‌ها کمک کنید.هرچه حمایت والدین از تک فرزندها بیشتر شود، قدرت و تحمل آنان در رویارویی با مشکلات کاهش می‌یابد؛ از این رو بسیار شکننده و آسیب پذیر می‌شوند.

بی همبازی و بی هم‌صحبت ماندن چنین دانش آموزانی آنان را به خلأ عاطفی دچار می‌کند. مدرسه محیط مناسبی برای این کودکان است، چون دقیقاً در مکانی هستند که بیش از صد کودک هم سن و سال در کنارشان وجود دارد.

 

معلم باید به طور غیرمستقیم به چنین کودکانی در دوست‌یابی کمک کرده و پیوندشان را با دوستان شایسته‌ تقویت کند؛ یا در مشارکت کارهای کلاسی از قبیل تمیز کردن تخته از آن‌ها کمک بخواهد تا از خجالتی بودن دست بردارند. معلم باید چنین دانش آموزانی را در کارهای گروهی کلاس عضو کند تا کارهایشان را به صورت گروهی انجام دهند. دادن اعتماد به نفس به چنین کودکانی بسیار کمک می‌کند اصلاً چرا آنان را برای مدتی نماینده کلاس نمی‌کنید؟

در آخر باید بگوییم تک فرزندی پدیده نو ظهوری نیست اما خانواده‌های بسیاری را درگیر ساخته است که البته خیلی از معلمان هم گرفتار این موضوع شده‌اند.

 

نتیجه گیری

معلمان باید تلاش کنند بدون آنکه به شأن و عزت نفس دانش‌آموزان لطمه‌ای وارد شود با استفاده مدام از جمله‌ها و عبارت‌های مثبت، تشویق و پاداش، برجسته نکردن اشتباهات و آموزش مهارت‌هایی که راه را برای موفقیت باز می‌کند آن‌ها را هدایت کنند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاطمه رضایی گلستان

تنظیم: علی سرمدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۴ ، ۱۴:۱۱
احمد فرقدان

چرا درس ریاضی سخت است؟

دانش آموز

کلاس درس ریاضی برای برخی دانش آموزان ازجمله کلاس‌هایی است که معادلات و مفاهیم آن سخت است و دیر تمام می‌شود و حضور در این کلاس‌ها برای این دانش‌آموزان جذابیت لازم را ندارد.

 

این‌که چرا برخی دانش آموزان با درس ریاضی مشکل دارند؟ موضوعی است که درباره آن با استادان دانشگاه و نخبگان گفتگو کرده‌ایم.

 

دکتر آرش رستگار، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید:"چون ریاضی مطابق با سبک یادگیری دانش آموزان آموزش داده نمی‌شود به صورت درسی سخت خود را نشان می‌دهد در صورتی‌ که اگر این قاعده رعایت شود به درسی آسان تبدیل خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه شیوه آموزشی این درس باید چنان باشد که به همه دانش آموزان در بعد کاربرد و رشد ساختار شناختی کمک کند ادامه می‌دهد: "ریاضیات را با انجام دادن می‌توان یاد گرفت."

 

علی رضا زارعی، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف نیز می‌گوید:"ریاضی مانند سایر دروس برای برخی از دانشجویان یا دانش آموزان سخت است و این سختی در تفاوت ساختار این درس با سایر دروس است چرا که درس ریاضی استعدادهای خاص خود را می‌طلبد."

 

وی به نقش ویژه آموزش در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید:"شیوه آموزشی باید از طریق تحریک علایق افراد و ایجاد ارتباط بین این علایق به درس ریاضی ایجاد شود."

 

روح الله مهکام دارای مدال طلای ریاضی و دانش آموخته دانشگاه شریف هم اضافه می‌کند: "ریاضی درس آسانی نیست ولی عامل اصلی بی‌علاقه بودن دانش آموزان به این درس پایه ضعیف آن‌هاست که چون درس‌های سال قبل را خوب یاد نگرفته‌اند با مشکل مواجه می‌شوند.

 

ناگفته پیداست که شیوه درست آموزش یکی از روش‌های علاقه‌مند کردن بچه‌ها به ریاضی است و از دانش آموزان خواست از فکر کردن بر مسائلی که در مواجه با آن‌ها احساس عدم توانایی می‌کنند نهراسند."

 

دانش آموز

به گفته عرفان صلواتی از دانشجویان دکتری دانشگاه صنعتی شریف، ریاضی مانند دیگر دروس اگر به طور درست و مستمر خوانده شود درس سختی نیست و این‌که بسیاری از دانش آموزان علاقه‌ای به درس ریاضی ندارند درست و علمی نیست.

 

وی ادامه می‌دهد:"یکی از خصوصیاتی که در درس ریاضی وجود دارد لازمه یادگیری یک مطلب مستلزم تسلط بر درس‌های سال قبل است و توصیه من این است که دانش آموزان اگر احساس می‌کنند مطلبی را یاد نگرفته‌اند به دروس سال‌های فبل مراجعه کنند."

 

این نخبه علمی تصریح می‌کند که نقش معلمان در یادگیری بسیار مهم است و باید این درس را برای دانش آموزان ملموس و قابل دسترسی کنند.

 

سید حسام فیروزی، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف هم اضافه می‌کند:"ریاضی هم سخت است و هم آسان است. آسان است زیرا همه ساختار آن منطقی و متقن است، اما قدری هم سخت است زیرا فهمیدن ساختارهای منطقی به تفکر نیاز دارد و فکر کردن عمیق قدری برای برخی افراد سخت است بخش مهمی از بی‌علاقگی دانش آموزان به دلیل نحوه نامناسب آموزش ریاضی است."


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: ایسنا
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۴ ، ۱۳:۴۸
احمد فرقدان

آشنایی با روان‌شناسی یادگیری

یادگیری معمولاً به عنوان «یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار در نتیجه تجربه به دست آمده» تعریف می‌شود. در مکتب فکری رفتارگرایی در روان‌شناسی، سه نظریه عمده در مورد یادگیری ارائه شده است: شرطی‌سازی کلاسیک، شرطی‌سازی عامل و یادگیری مشاهده‌ای. این مقاله به درک شما از یادگیری و آشنایی با سه نظریه فوق کمک می‌کند.

مقدمه

یادگیری چیست؟ 
یادگیری عبارت است از یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار که در نتیجه تجربه به دست می‌آید. مکتب فکری رفتارگرایی که در خلال نیمه نخست قرن بیستم پدید آمد به تشریح فرایند یادگیری پرداخته است. سه نوع مهم یادگیری که در روان‌شناسی رفتارگرا توصیف شده‌اند عبارتند از شرطی‌سازی کلاسیک، شرطی‌سازی عامل و یادگیری مشاهده‌ای.

رفتارگرایی چیست؟ 
رفتارگرایی یک مکتب فکری در روان‌شناسی است که تنها به ارزیابی رفتارهای قابل مشاهده می‌پردازد. این مکتب توسط جان واتسون بنیاد گذاشته شد. او در مقاله معروف خود به نام «روان‌شناسی از دیدگاه رفتارگرایی» که در سال 1913 منتشر ساخت، روان‌شناسی را علمی تجربی و عینی معرفی می‌کند و می‌گویند فرایندهای ذهنی درونی را نباید مورد نظر قرار داد زیرا آن‌ها مستقیماً قابل مشاهده و ارزیابی نیستند.

  • شرطی‌سازی کلاسیک 
    شرطی‌سازی کلاسیک یک فرایند یادگیری است که در آن، نوعی تداعی بین یک محرک قبلاً بی‌اثر (خنثی) و محرک دیگری که به طور طبیعی موجب واکنش می‌شود برقرار می‌گردد. به طور مثال، در آزمایش پاولوف، بوی غذا یک محرک طبیعی بود که با صدای زنگ که قبلاً محرک بی‌اثری بود، همراه گشت. پس از برقراری تداعی بین این دو، صدای زنگ نیز به تنهایی موجب واکنش می‌گردید.
  • شرطی‌سازی عامل 
    شرطی‌سازی عامل یک فرایند یادگیری است که در آن احتمال بروز واکنش بر حسب تشویق یا تنبیه افزایش یا کاهش می‌یابد. ایده‌ای که در پشت شرطی‌سازی عامل قرار دارد و ابتدا توسط ادوارد تورن دایک و سپس بی‌اف اسکینر مورد مطالعه قرار گرفته است این است که پیامدهای اعمال ما، رفتار ارادی ما را شکل می‌دهد.
  • یادگیری مشاهده‌ای
    یادگیری مشاهده‌ای فرایندی است که در آن، یادگیری از طریق مشاهده و تقلید رفتار دیگران اتفاق می‌افتد. همان گونه که در آزمایش «عروسک بوبو» آلبرت بندورا نشان داده شده است، مردم رفتار دیگران را بدون تقویت مستقیم تقلید می کنند. چهار عنصر مهم برای یادگیری مشاهده‌ای اثر بخش ضرورت دارند: توجه، مهارت حرکتی، انگیزه و حافظه.
  • افراد مهم 
    افراد زیر برخی از تأثیرگذاران عمده در مکتب فکری رفتارگرایی و نظریه یادگیری هستند:

ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

منبع

"Psychology of Learning Study Guide", Kendra Van Wagner. 
http://psychology.about.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۴ ، ۱۳:۴۳
احمد فرقدان

با افسردگی دانش آموز چه کنیم؟

با افسردگی دانش آموز چه کنیم؟

یکی از مسائلی که معلم‌ها جدای از مسائل تحصیلی و آموزشی با آن مواجه هستند، رفتار دانش آموزان است.  اکثر معلمان با خود فکر می‌کنند که بچه‌ها را چگونه کنترل کنیم و رفتار آن‌ها را چگونه به سمتی هدایت کنیم تا امر آموزش به شکل بهتری صورت گیرد؟ 
در نظر نگرفتن بخش روان شناختی و رفتاری شاگردان در کلاس می‌تواند امر آموزش را تحت تأثیر قرار دهد.  یک معلم باید با روحیات، نیازها، مشکلات و رفتار دانش آموزان و دلایل رفتار آنان آشنا باشد تا بتواند کلاس را به شکل مطلوبی اداره کندو بتواند علاوه بر آموزش مطالب درسی به مسائل روان شناختی بچه‌ها نیز توجه داشته باشد.


بیشتر مسائل تحصیلی و روان شناسی دانش آموزان با هم آمیخته‌اند. یک کودک دارای مشکل، ظاهراً مشکل تحصیلی دارد اما وقتی بررسی می‌شود می‌بینیم مسائل روانی منجر به مشکل تحصیلی وی شده است.  مشکلات روانی از قبیل اضطراب، افسردگی، کاهش انگیزه، نبودن اعتماد به نفس، خشم و... 
همچنان که امتناع از مدرسه رفتن مدرسه و مشکلات حضور در کلاس ممکن است ناشی از بیماری روان‌پزشکی باشد. این بیماری‌ها عبارتند:

با افسردگی دانش آموز چه کنیم؟

1. اضطراب جدایی 
2. افسردگی
3. بی اعتنایی مقابله‌ای
4. سایر اختلالات


کودکان به هیچ وجه در برابر عواطف شدید و حوادث تنش‌زایی که ممکن است به افسردگی منجر شوند، مصون نیستند. هرکدام از این مشکلات با دلایل مختلفی به وجود می‌آیند و اگر بررسی نشوند مشکلات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. معلم‌ها می‌توانند با ارتباط والدین، نقش موثر در ارتباطات داخل خانواده داشته باشند و بر رفتار دانش آموزان اثر بگذارند. 

 

مشاجره والدین عامل افسردگی و افت تحصیلی فرزندان


یکی از معلمان می‌گفت شاگردی داشتم که ساعت اول کلاس درس نمی‌توانست به سوالات جواب دهد، ولی ساعت دوم خوب جواب می‌داد! این موضوع باعث تعجب من شده بود تا این که پس از بررسی فهمیدم علت چیست. متوجه شدم همان شاگرد زنگ تفریح از مدرسه بیرون و به در منزلشان می‌رود و از خواهرش سوال می‌کند که مادر در منزل است یا خیر!؟
علتش این بود که والدینش اختلاف داشتند پدر او به مادرش می‌گفت طلاقت می‌دهم؛ این موضوع در ذهن کودک باقی می‌ماند. ساعت دوم که در خانه می‌رفت و می‌فهمید که مادر هنوز در خانه است و بیرون نرفته، شاد می‌شد و افسردگی‌اش از بین می‌رفت. مسائلی این‌چنین توجه دانش آموز را از درس منحرف می‌سازد. 
عامل دیگری که سبب افسردگی و افت تحصیلی می‌باشد کتک زدن فرزند از سوی والدین است. تنبیه بدنی باعث لجباز شدن کودک می‌شود؛ حتی اگر فرزند دانشجو باشد، تنبیه بدنی باعث می‌شود وی درس نخواند و بدین وسیله از والدینش انتقام بگیرد. بنابراین احترام به فرزند سبب شادابی و رشد اجتماعی و تحصیلی او می‌شود.

 

برخی از نشانه‌های بروز افسردگی در کودکان:

 

  •   از دست دادن اشتها، یا کاهش وزن.
  •   از دست دادن میل به بازی کردن.
  •   از دست دادن اعتماد به نفس یا عزت نفس.
  •   بی‌علاقگی کلی به خود، اعضای خانواده یا فعالیت‌هایی که زمانی مورد علاقه وی بودند.
  •   عدم تمایل رفتن به مدرسه.
  •   تغییرات قابل‌توجه در عادات خواب و خوراک.
  •   بروز مکرر یا طولانی مدت علائم جسمی مانند دل‌درد، سردرد و...
  •  حملات مکرر خشم یا پرخاشگری.


  آری، کودک افسرده فاقد انرژی لازم است و احساس خستگی می‌کند. از لحاظ ظاهر رنگی پریده دارد و تمرکز حواس او پایین می‌آید، چنانچه قادر به توجه کردن نیست. دانش آموز افسرده خود را فردی بی‌کفایت احساس می‌کند و به لحاظ پایین بودن سطح توجه تمرکز، اغلب قادر به درس خواندن نیست. یادگیری او کُند می‌شود و علاقه‌ای به درس و مدرسه نشان نمی‌دهند. افت تحصیلی برای وی پیش می‌آید و تدریجاً تمایل رفتن به مدرسه در او کم می‌شود. در این شرایط والدین معمولاً علت را در مدرسه جست و جو می‌کنند؛ در حالی که اغلب، علت این نوع ترس افسردگی کودک است. کودکان افسرده بسیار به مادر وابسته می‌شوند و نگران از دست دادن مادر یا بیمار شدن وی هستند؛ برای همین از مدرسه دوری می‌کنند.

 

پیشگیری و درمان


خانواده و فضای روانی آن در پیشگیری از افسردگی و درمان این اختلال بسیار موثر است.  البته در صورتی که افسردگی، حاصل عوامل درونی باشد، درمان آن متفاوت است و باید کودک را نزد روان‌پزشک متخصص برد تا با روان درمانی بهبود یابد. اما برای درمان افسردگی‌های محیطی (که بیشترین نوع افسردگی کودکان را شامل می‌شود) ساختن فضایی دوستانه و صمیمانه،  فضایی که کودک در آن احساس کند همه دوستش دارند و نیازهای به جای او را برآورده می‌سازند، از مهمترین عوامل است.


ارتباطات منفی و عاری از عشق و پذیرش، می‌توانند افسرده ساز باشند. بنابراین وجود محیطی سرشار از محبت و روابطی سالم و صمیمی در خانواده و مدرسه برای کودکان ضروری است. اولیای خانه و مدرسه باید بکوشند تا روابط بچه‌ها با بستگان و دوستان به طریقی مثبت و موثر برقرار باشد. 
در درمان کودکان افسرده توجه به علت افسردگی اهمیت فراوان دارد؛ مثلاً چنانچه منبع حمایتی را که کودک از دست داده بشناسیم، می‌توانیم جایگزین خوبی برای او در نظر بگیریم. افسردگی در اثر فقدان به وجود می‌آید؛ بنابراین در درمان باید به فکر به دست آوردن چیزهای مطلوب و دوست داشتنی برای او باشیم. اولیای خانه و مدرسه باید اجازه دهند تا کودک افسرده احساس خویش را بیان نماید. باید به احساس وی احترام گذاشت و سعی کرد تا با تغییر رفتار، تفسیر کودک را از وقایع پیرامونش عوض نمود.


 کودکان، بهترین منابع اطلاع رسانی به بزرگسالان هستند. حتی می‌توان از خود کودک اطلاعاتی درباره این که چرا غمگین است به دست آورد. در بسیاری موارد، افسردگی کودک به نوع رابطه او با عزیزانش مربوط می‌شود. گاهی رفتار خشونت بار پدر و عدم ابراز عشق و محبت توسط او به بروز حالات غم‌زدگی در وی می‌انجامد. در این صورت، آموزش والدین برای این که چگونه با فرزندشان رفتار کنند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.


بنابراین روان درمانی حمایتی، آموزش والدین، تغییر محیط و به دست آوردن چیزهای مطلوب، از نکات مهمی است که در درمان افسردگی کودک بسیار موثر است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۳:۴۸
احمد فرقدان

نشانه ها و درمان اختلال ریاضی

بازی های علمی

در شرایطی عملی، والدین یا معلمین ممکن است نشانه‌های زیر را در اختلال ریاضی مشاهده کنند. این نشانه‌ها از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و همه نشانه‌ها در یک فرد دیده نمی‌شود و ممکن است کودک با توجه به نوع اختلال ریاضی، دارای دسته‌ای از این نشانه‌ها باشد.

 

  •  مشکل در خواندن و نوشتن اعداد
  •  مشکل در مرتب کردن اعداد به منظور انجام محاسبات
  •  ناتوانی در انجام محاسبات
  •  ناتوانی در فهمیدن مشکل عبارت
  •  مشکل نامیدن واژه‌های ریاضی
  •  فهمیدن مشکلات عبارت
  •  نفهمیدن مفاهیم ریاضی مانند «بزرگ‌تر از» یا «کوچک‌تر از»
  •  مشکل در تشخیص علایم عملیاتی ریاضی مانند علائم جمع و تفریق، ضرب و تقسیم
  •  ناتوانی در یادسپاری اطلاعات ریاضی پایه مانند جدول ضرب
  •  ناتوانی در ادامه و توالی مراحل حل مسأله
  •  ناتوانی در کپی کردن اعداد
  •  نادیده گرفتن علائم عملیات ریاضی مانند عملیات جمع و تفریق، ضرب و تقسیم
  •  نفهمیدن عملیات لازم برای حل مسأله
  •  مشکل شمارش
  •  ناتوانی فهمیدن تفاوت بین عملیاتی مانند جمع و تفریق
  •  مهارت‌های محاسبه‌ای ضعیف
  •  اشتباهات زیاد در اعداد ساده
  •  آهسته انجام دادن محاسبات
  •  مشکل در ردیف کردن اعداد (مثلاً از کوچک به بزرگ)
  •  ناتوانی در فهمیدن اطلاعات بر روی نمودار
  •  ناتوانی فهمیدن مفهوم ارزش عددی
  •  ناتوانی مرتب کردن 2 یا 3 رقم برای انجام محاسبات
  •  اشکال در رابطه با پردازش دیداری
  •  مشکل در کپی‌برداری از روی تخته
  •  مشکل در رعایت نظم و ترتیب مسائل ریاضی در روی برگه کاغذ
  •  مشکل در مفاهیمی مانند کسر، طبقه‌بندی
  •  سردرگمی برای پیدا کردن راهبردهای حل مسأله
  •  مشکل در گفتن زمان یا مدیریت زمان
  •  مشکل در دانستن روزهای هفته (گم کردن روزهای هفته)
  •  اشکال در خواندن ساعت
  •  مشکل با مهارت‌های پولی
  •  مشکل با بودجه‌ریزی (دخل و خرج)
  •  مشکل برآورد کردن هزینه‌ها برای خرید
  •  اجتناب از بازی‌هایی بر اساس برنامه‌ریزی مانند شطرنج
  •  مشکل در نگه داشتن امتیاز در بازی‌ها
  •  مشکل در اندازه‌گیری
  •  ضعف در جهت‌یابی و به طور ذهنی اشکال در پیدا کردن راه‌های فرعی در نقشه
  •  ناتوان از استفاده داده‌ها و آموزش‌ها برای حل مسأله
  •  اشتباهات مکرر در تکالیف ریاضی
  •  سختی انجام دادن تکالیف
  •  سختی در محاسبه ذهنی ساده
  •  اشکال در تشخیص دادن گذشت زمان
  •  مشکل در تمایز بین چپ و راست
  •  ناتوانی در تصویرسازی ذهنی
  • اشکال در خواندن علائم موسیقایی
  •  اغلب ناتوان برای فهمیدن و حفظ کردن مفاهیم، قواعد، فرمول و توالی
  •  بازداری نهفته کم، مثلاً حساسیت زیاد به سر و صدا، بو، نور و ناتوان برای سازگاری با عوامل محیطی
  •  ناتوان در فیلتر کردن اطلاعات غیر ضروری
  •  یادآوری اشتباه نام‌ها، بازیابی ضعیف نام، چهره و امکان استفاده از نام‌های جایگزین که با حروف مشابه شروع می‌شوند.
  •  این افراد از نظر ذهنی دشواری خاصی در برآورد اندازه یک چیز یا فاصله دارند (مثلاً آیا فاصله تا آنجا 10 یا 20 قدم (3 یا 6 متر) است.)

 

افرادی که دارای اختلال ریاضی هستند در سایر توانایی‌ها متوسط یا بالاتر از متوسط می‌باشند. امکان دارد این افراد به طور استثنایی در حوزه‌های مربوط به نوشتن دارای توانایی بالایی باشند و ممکن است آنها نویسنده‌های خوبی شوند.

 

تشخیص

اختلال ریاضی معمولاً قبل از کلاس دوم یا سوم تشخیص داده نمی‌شود زیرا از نظر رشدی، روانی در انجام تکالیف را کسب نکرده‌اند. اکثر کودکان باهوش تا به سطح ریاضی چهارم یا پنجم برسند، توسط استفاده از حافظه و فنون محاسبه از پس مسائل و تکالیف ریاضی برنمی‌آیند (مانند شمردن با انگشتان یا انجام مکرر جمع زدن به عنوان یک جایگزین برای عملیات ضرب) و بدین‌گونه اختلال ریاضی آنها دیرتر ظاهر می‌شود درخواست برای آزمون معمولاً توسط معلم یا والدینی که چند نشانه از این اختلال را مشاهده کرده‌اند، شروع می‌شود. برای تشخیص می‌توان گام‌های زیر را برداشت.

 

  •  مشاهده نمرات پایین در آزمون‌ها و کارهای کلاسی می‌تواند برای والدین و معلمان سرنخ باشد.
  •  دو هفته کار ریاضی کودک را (آزمون‌های کلاسی و خانگی، تکالیف و سوالات) را زیر نظر داشته باشید و خطاهای آنها را درآورده و تعداد خطاها را در این مدت محاسبه کنید. این کار برای شروع تشخیص آسان و سریع، مفید می‌باشد.
  •  سطح ریاضی کودک باید پایین‌تر از توانایی مورد انتظار از او بر اساس سن و هوش و زمینه آموزشی و فرهنگی باشد.
  •  نقایص کودک در ریاضی باید به طور معنادار با پیشرفت تحصیلی یا مهارت‌های مورد نیاز زندگی روزانه، مداخله نماید.
  •  ارجاع به روان‌شناس کودک برای ارزیابی توانایی ریاضی و سایر اختلالات احتمالی
  •  تست‌های تشخیصی و آزمون‌های استاندارد شده انجام شود.
  •  شنوایی و بینایی باید ارزیابی شود.
  •  تست هوش وکسلر برای ارزیابی میزان هوش انجام شود.
  •  فهم زبان آموزش معلم (برای دانش‌آموزان سایر زبان‌ها) باید بررسی شود.
  •  سابقه آموزشی کودک و فرصت‌های یادگیری ریاضی باید بررسی شود. بر اساس این اطلاعات، روان‌شناس واجد شرایط می‌تواند اختلال ریاضی را تشخیص دهد.

 

تشخیص افتراقی

چون اختلال ریاضی همراه با سایر اختلالات دیده می‌شود باید هنگام ارزیابی؛ اختلالات دیگر نیز بررسی شود تا اگر اختلالی همراه با اختلال ریاضی بود، مورد توجه قرار گیرد.

  •  اختلال بیش‌فعالی یا کمبود توجه
  •  اختلال هماهنگی رشدی
  •  اختلال زبان بیانی ـ دریافتی آمیخته
  •  اختلال خواندن

 

پیامدها و عوارض اختلال ریاضی

کودکانی که با مشکل در ریاضی در سرتاسر زندگی روبرو هستند و درمان نشوند ممکن است دچار مشکلات دیگری شوند که به آنها اشاره می‌شود:

  •  مشکلات در مدرسه
  •  مشکلات رفتاری
  •  عزت‌نفس پایین
  •  اضطراب یا ترس از ریاضی
  •  اضطراب امتحان
  •  مشکلات اجتماعی مرتبط با فقدان پیشرفت تحصیلی
  •  انتخاب محدود برای انتخاب شغل زیرا بعضی از مشاغل نیاز به انجام محاسبات پایه ریاضی دارد.
  •  ترک تحصیل
  •  در بزرگ‌سالی، ناتوانی در محاسبه درآمد و هزینه و هم‌چنین ورشکستگی

 

درمان

ریاضی برای دنیای بزرگ‌سالی حیاتی است و ناتوانی در ریاضی نمی‌تواند نادیده گرفته شود. ریاضی در سراسر زندگی به کار می‌رود و فقدان ریاضی و فهمیدن آن ممکن است انتخاب‌های زندگی دانش‌آموز را محدود کند. ریاضی هم‌چنین برای ایجاد تعادل مالی به خصوص در محاسبه درآمدها در برابر هزینه‌ها ضروری است. بنابراین درمان اختلال ریاضی نه تنها برای دوره تحصیلی بلکه برای تمام عمر ضروری است. درمان در چند حیطه انجام می‌گیرد که به هر یک از آنها پرداخته می‌شود.

 

الف) برنامه آموزش فردی (IEP): کودکانی که تشخیص اختلال ریاضی می‌گیرند واجد شرایط برنامه آموزش فردی هستند که در آن برنامه، انطباق با ویژگی‌ها و دانش پایه هر دانش‌آموز می‌باشد. و این برنامه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در این روش، آموزش متمرکز بر مفاهیم پایه ریاضی می‌باشد و مهارت‌های حل مسأله و روش‌های حذف عوامل موجب حواس‌پرتی و اطلاعات نامربوط آموزش داده می‌شود.
 
ب) روان‌درمانی آموزشی: به کودک پس خوراند مثبت داده می‌شود تا عملکردهای او بهتر شود.
 
ج) تمرینات عینی و ساده: که برای آموزش در خانه والدین می‌توانند استفاده کنند زیرا آموزش عملی موفقیت‌آمیزتر از آموزش نظری می‌باشد که به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:
  • برای کمبودهایی که در یادگیری ریاضی وجود دارد، تکرار می‌تواند کمک خوبی باشد.
  •  جدول داده‌های ریاضی می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند. این جداول می‌تواند شامل فرمول‌ها یا جواب‌های نمونه‌ای باشد که در ریاضی لازم است.
  •  بعد از یادگیری، روی خانه‌های جدول را می‌تواند پوشاند تا دانش‌آموز کاملاً به اطلاعات آن تکیه نکند.
  •  استفاده از ماشین حساب توصیه نمی‌شود زیرا به راحتی جواب را ارائه می‌دهد به جای اینکه دانش‌آموز روی مطلب کار کند و به جواب برسد.
  •  برای بچه‌های کوچک‌تر، از مواد غذایی مانند میوه‌ها و خشکبار برای شمارش و عملیات (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم) استفاده کنید و در طی درس به آنها اجازه دهید تا آنها را بخورند.
  •  به او اجازه دهید بیرون برود و ریاضی را با سنگ‌ها، ابرها، تکه چوب‌ها، گیاهان تمرین کنند.
  •  موضوعات سرگرمی برای یادگیری کودک‌تان پیدا کنید، خلاق باشید.
  •  اجازه دهید تا کودک‌تان چیزهای جالب را برای یادگیری ریاضی پیدا کند. زیرا در این موارد، در طی فرآیند یادگیری استرس کم می‌شود.
  •  خانه‌ها، ماشین‌ها،‌صندوق پست را در خیابان بشمارد.
  •  اسباب‌بازی‌ها در درس‌های ریاضی به کار ببرید.
  •  از قطار قوطی کبریت برای جمع و تفریق استفاده کنید.
  •  آموزش ریاضی با کارت‌های بازی
  •  کمک به کودک‌تان تا مفاهیم ریاضی را با استفاده از پول بفهمد.
  •  برنامه‌ریزی برای تمرین زیاد در زمان‌های کوتاه، مثلاً دو جلسه 15 دقیقه در هر روز به جای 1 جلسه یک ساعته در هر روز

 

منابع:

_ Matchematics Disorder; Jordan, Nancy, Laurie B. Hanich; Journal of Learning Disabilities.
_ Calculus Disorder; Kliegman Rm.


مرکز یادگیری سایت تبیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۴ ، ۱۳:۵۳
احمد فرقدان

روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

 
روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

بهبود و پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان از وظایف اصلی نظام‌های آموزشی کشور است. ارتقای این مهارت، باید یکی از نتایج و پیامدهای قطعی نظام‌های آموزش باشد؛ طوری که دیگر نیازمند برنامه‌های تکمیلی بهبود سواد خواندن دانش آموزان نباشیم.

روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

بر اساس اطلاعات دریافت شده از پرسشنامه مدیران مدارس، درس «خواندن» از پایه اول تا چهارم بیش از سایر موارد درسی در مدرسه مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین بر اساس گزارش معلمان، تدریس روزانه مبتنی بر متن کتاب یا فعالیت‌های مربوط به خواندن همراه با تکالیف و تمرین‌های هفته‌ای بوده است. باید بدانید که رابطه مستقیمی بین «نگرش مثبت» دانش آموزان نسبت به خواندن و «توانایی خواندن» آنان وجود دارد. بچه‌هایی که از نظر «سواد خواندن» در سطح بالاتری قرار داشتند، دارای والدینی بودند که نسبت به مطالعه نگرش مثبتی داشتند و متوسط میزان مطالعه آنان بیش از 6 ساعت در هر هفته بوده است.

 

روش‌های خواندن

روش‌های خواندن متن در دبستان عبارتند از:

  1. خواندن خطابی: در این شیوه، معلم یا یکی از دانش آموزان متن درسی را خطاب به دیگران می‌خواند و آن‌ها ضمن گوش دادن به متن نیز توجه می‌کنند.
  2. همخوانی: در این نوع خواندن، آموزگار یا یکی از شاگردان متن را با صدای بلند خوانده و دانش آموزان دیگر با صدای بلند آن را تکرار می‌کنند. این شیوه بیشتر در کلاس اول کاربرد دارد؛ البته استفاده زیاد از این شیوه موجب کُندخوانی بچه‌ها می‌شود و انرژی زیادی را از آنان می‌گیرد.
    روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

  3. خواندن اجمالی: هدف از این روش دستیابی به نکته‌ها و مطالب مهم کتاب و مضمون کلی آن در زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. در این شیوه، معلم از جزئیات صرف نظر کرده و به نکته‌های کلیدی درباره ساختار مطالب و نکات مهم درس توجه می‌کند.
  4. سریع خوانی: هدف از سریع خوانی، آشنایی کلی با متن است نه درک عمیق آن. در این روش، سرعت خواندن زیاد می‌باشد. تند خوانی، مستلزم حرکت منظم چشم بر روی صفحه کتاب است؛ این نوع خواندن را می‌توان از پایه چهارم ابتدایی آموزش داد.
  5. عبارت خوانی (گروه خوانی) : در این روش، به جای توقف چشم بر روی تک تک کلمات، به گروهی از کلمات توجه می‌شود. روش عبارت خوانی دو سطح دارد: سطح مکانیکی در ارتباط با عادت دادن چشم برای حرکت سریع از طریق توجه به گروهی از کلمات است؛ در سطح ادراکی خواننده بردرک فهم مطالب تاکید خواهد داشت. در پایه اول ابتدایی، خواندن به صورت کلمه به کلمه یا حرف به حرف است ولی از پایه دوم به بعد می‌توان به آموزش گروه خوانی اقدام نمود.
  6. دقیق خوانی: هدف این نوع خواندن، درک کامل مطلب و نگهداری آن به شکل منطقی در حافظه است، به گونه‌ای که امکان بازیابی متن در موقعیت‌های بعدی به آسانی میسر می‌باشد. در این روش، از فنون سازماندهی، حاشیه نویسی، علامت گذاری و خلاصه کردن مطالب استفاده می‌شود. در این شیوه تاکید بر فهم به جای حافظه طوطی‌وار است؛ خواننده از خواندن لذت برده و به سمت آن بیشتر روی می‌آورد. این نوع خواندن، از همان پایه اول ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد.
    روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

  7. خواندن تجسّسی: هدفِ این نوع خواندن، درک عمیق‌تر، کنجکاوی بیشتر و شرکت فعّالانه در خواندن است. برای رسیدن به هدف مذکور، باید قبل از مطالعه سوال‌هایی از متن انتخاب شود. هدف از خواندن تجسّسی این است که خواننده به یک قضاوت منطقی و درک کامل از متن برسد. در این روش، خواننده از تنگ نظری رهایی یافته و توانایی تشخیص، تحلیل، ارزش‌گذاری، نظم و خلاقیت پیدا می‌کند.
  8. خواندن لذتی: هدف از این نوع خواندن، درک زیبایی‌ها، افزایش آگاهی و لذت بردن از آثار هنری است. این هدف از مطالعه شعر، قصه و ضرب‌المثل قابل وصول است.

راهکار تقویت سواد خواندن

با توجه به نکات ذکر شده معلمان باید مهارت اولیه کودکان را در زمینه خواندن ارزیابی کرده و بر این اساس آنان را به ضرورت تقویت سواد خواندن آگاه نمایند. بنابراینالگوهای تدریس و ارزشیابی در مدارس ابتدایی، خصوصاً در درس فارسی باید مبتنی بر درک مطلب باشد. حتی باید درسی تحت عنوان «درس خواندن» به دروس دوره ابتدایی اضافه شود و برای این درس زمان و روش مناسب تدریس ارایه گردد. باید روش‌های سنتی تدریس که در آن‌ها مهارت خواندن دانش آموزان تقویت می‌شود، احیا گردد (خواندن متون درس فارسی به صورت گروهی و آهنگین).

می‌توان از رایانه در افزایش سواد خواندن کودکان استفاده کرد؛ مثلاً در هر هفته حداقل یک بار دانش آموزان مشق خود را تایپ کرده و آن را تحویل معلم دهند؛ مربی نیز حداقل هفته‌ای یک بار در سامانه رایانه‌ای مدرسه، از بچه‌ها بخواهد به جای آن که املا را روی کاغذ بنویسند، در رایانه تایپ کنند. حتی می‌توان از دانش آموزان خواست دیوارنوشته ها را از خانه تا مدرسه پیگیری و آن را در کلاس بازخوانی کنند یا تیتر روزنامه‌های مختلف را جمع آوری کرده و در کلاس بخوانند.

روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

گفتگو و بحث با دانش آموزان، رفتن به کتابخانه مدرسه، خواندن قصه یا مجله برای کودکان با توجه به شاخص‌های درک مطلب، از دیگر مهارت‌ها جهت تقویت خواندن می‌باشد. افزودن یک نشست آموزش خانواده تحت عنوان تقویت مهارت خواندن و درک مطلب، اختصاص یک روز به منظور هدیه کتاب از سویِ مدرسه به دانش آموزان علاقه‌مند، ارایه راهکار به صورت مستمر برای هدایت معلمان در برطرف ساختن ضعف و بهبود سواد خواندن شاگردان از دیگر موارد موثر است. همچنین استفاده از دانش آموزان ممتاز پایه پنجم و ششم ابتدایی به عنوان معلمِ خواندن، در کلاس‌های پایین تر نیز مناسب می‌باشد. تلفیق درس فارسی با درس‌های مختلفی چون هنر، علوم و ریاضی نیز موثر است؛ مثلاً معلم از بچه‌ها بخواهد سه حیوان پستاندار، دو خزنده و سه پرنده را در جنگل نقاشی کنند، سپس برای نقاشی خود داستانی نوشته و آن را برای همکلاسی ها بخوانند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: علی سرمدی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۴ ، ۱۴:۰۰
احمد فرقدان

مفهوم یادگیری چیست؟

   هیلگارد روان شناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را این گونه تعریف می کند:

«یادگیری یعنی؛ ‌تغییر نسبتاً پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی های بالقوه فرد به وجود می آید.»

   فرایند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سؤالات را روشن کرده اند، به طوری که می توان با صراحت و اطمینان در مورد این که « یادگیری چیست؟، چگونه رخ می دهد و عوامل مؤثر کدام هستند؟»‌بحث کرد.

   ویژگی های یادگیری تغییر در رفتار یادگیری همراه با «تغییر» است، به گونه ای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی و درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر می یابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده می شود. پایداری نسبی درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمی شود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایدار (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمی توان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد، هیجان ها، خستگی و ... که پس از رفع اثر دارو، موضوع هیجان یا رفع خستگی و ... تغییرات نیز ناپدید می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۴ ، ۰۰:۱۳
احمد فرقدان

ساغر جام معرفت است در مسیر دانایی...
گروه آموزشی ساغر در خرداد ماه سال 92 کار خود را با شعار «یاد بگیریم و یاد بدهیم» آغاز کرد تا با تلاش و کوشش در راه آموزش و پرورشِ استعدادهای درونی میهن عزیزمان ایران، سهمی داشته باشد.
مدیریت گروه آموزشی ساغر - احمد فرقدان
ایمیل:
info@sagharedu.ir
شماره تماس:
0265 094 0912
0597 331 0935
شماره سامانه پیامکی:
9350 5410 5000